Steeds meer efficiënte hybride voertuigen
Als we de overtollige koolstof dioxide uitstoot van fossiele
brandstoffen kunnen controleren, kunnen we ook de opwarming van de aarde voor
een groot deel controleren. Wanneer we onze auto’s starten en remmen gebruiken
en verbrandingsmotoren en we een grote hoeveelheid aan fossiele brandstof
gebruiken en de uitstoot van koolstof dioxine is recht evenredig met de
hoeveelheid brandstof die gebruikt wordt. Nu proberen wetenschappers zicht op
twee punten toe te spitsen: een verbrandingsmotor starten en remmen. Als we
starten met het gebruiken van hybride wagens dan kunnen we elektriciteit
gebruiken voor kleine tussenpozen en voor de rest de wagen laten lopen of
fossiele brandstoffen dan kunnen we de hoeveelheid van uitgestoten koolstof
dioxide verminderen. Nu dat bedrijven betalen voor de groene klant en hybride
beginnen te lanceren vervuilen ze veel minder tegenover de oude technologie.
Een nieuwe soort is hiermee ontstaan.
Toni Font, een recent afgestudeerde aan de Escola Tecnina
Superior d’Enginyers Undustrials De Barcelona (ETSEIB) stelde een manier voor
om hybride wagens meer efficiënt te maken. Ze doelen erop om de brandstof
consumptie te verminderen met 67 procent. Toni Font’s voorstel focust zich op
de nadelen van conventionele mechanismen van remmen. Als we rijden in een
fossiele brandstof wagen en we remmen telkens opnieuw dan zien we een verlies
van kinetische energie. Deze daad van ons resulteert in zeer hoge brandstof
verbruiken. Dus volgt het het GIGO principe hier, alhoewel het niet exact de
vuil in en vuil uit manier is, resulteren de brandstof verbruiken toch in meer
koolstof uitstoten. Toni Font heeft zich gericht op het oplossen van dit
probleem. Hij werkt onder het toezicht van Ramon Costa aan het Departement van
Automatische Controle. Ramon Costa deelt zijn visie, “Het project past de
huidige structuur van conventionele wagens aan en introduceert elementen die
helpen bij het opvangen van verloren energie om die dan weer te her-injecteren in het systeem. Het is opgemaakt uit twee delen: één
gerelateerd aan de hardware onderdelen, en één gekoppeld aan de software
onderdelen.
Het hele mechanisme wordt overzien door software en de
installatie van een supercapacitor batterij. De supercapacitatoren assisteren
de batterij. Supercapacitatoren reguleren de stroom pieken. Ze zetten een stop
op de stroom pieken omdat het anders de prestaties van de batterij kunnen
beschadigen en om ook de overige energie te herverdelen. De software
visualiseert vier operationele benaderingen voor het voertuig, die afhankelijk
zijn van het voortbeweging systeem. Deze technologie is relatief licht op onze
portemonnee en we gebruiken minder brandstof en produceren minder koolstof
dioxide uitstoot. In een standaard rij cyclus, leiden de modificaties tot 67
procent minder brandstof verbruik en dat resulteert in 63 procent minder
energie verbruik dan een gewoon voertuig van het zelfde gewicht zonder een
hybride systeem. Toegevoegd daarbij gebruikt het 55 procent minder energie dan
een standaard hybride voertuig.
Toni Font spreekt over de mogelijke toepassingen van zijn
voorstel, “Het zou kunnen gebruikt worden in sectoren gerelateerd aan aan
energie opwekking en beheer die erop mikt om te werken in de meest
onderhoudbare en efficiëntste manier mogelijk. Het zou ook kunnen toegepast
worden in de vlakken van de transport die petroleum en diesel motoren
gebruiken.”
Als een resultaat van zijn onderzoek, kreeg Toni Font één
van de zes onderzoek nominaties voor de prijzen die Ferrari zal uitrijken in
2009 in de categorie van koolstof dioxide uitstoot vermindering.
Reacties
Een reactie posten