10 minuten oplaadtijd voor elektrische wagen gebouwd door student


bron: https://switchcollectief.nl/

We zijn reeds bekend met de betere kwaliteiten van elektrische voertuigen. Ze gebruiken alternatieve energie bronnen en laten een minder grote koolstof voetdruk achter op het milieu van onze aarde. Maar ze worden nog altijd niet in grote bulk geproduceerd. Ze hebben vele nadelen en iemand moet een remedie vinden voor de hier voor genoemde nadelen. Eén van de horden die men moet overkomen om een voertuig in groot bulk te produceren is dat ze moeilijk zijn om op te laden. Ze hebben veel tijd nodig om volledig op te laden. Studenten aan het Massachusets Institute for Technology proberen nu een alternatief te produceren voor voertuigen die hun energie onttrekken aan fossiele brandstoffen. Ze proberen een wagen te bouwen die proper en groen is maar tegelijkertijd een goede competitie biedt voor huidige voertuigen. Ze beweren dat hun elektrische wagens binnen de 10 minuten kunnen opgeladen worden. Normaal gezien doet een voertuig dat werkt op elektriciteit er een volledige nacht over om compleet opgeladen te worden. Radu Gogoana is een ondergraduaat in het Electrisch Voertuigen Team. Hij beweert : “Op dit moment is hetgeen dat ons differentieert van auto fabrikanten dat we onderzoek doen naar snel herladen.” Elk lid investeert ongeveer 100 uur per week aan het project genaamd de elEVen. Er wordt verwacht dat de wagen in het derde kwartaal van het jaar 2010 klaar zal zijn.

Ze proberen deze mijlpaal te bekomen door de hulp van een bepaalde wagen : de 2010 Mercury Milan Hybride en 7905 lithium ijzer fosfaat batterijen. Gogoana geeft meer uileg over het gebruik van deze batterijen: “Omdat ze een zeer lage interne weerstand hebben en omdat ze reeds ongeveer drie jaar op de markt zijn.” Het pers materiaal van het team maakt ons er zeker van dat: “de Elektrochemie van de batterijen is minder hevig dat die van andere typen van lithium ionen cellen, dit maakt dit soort batterijen zeer gewenst in applicaties waar crash veiligheid een hoge prioriteit heeft.”
Ze hebben een motor ontworpen die door olie gekoeld wordt, een drie fasen 187 kilowatt wisselstroom inductie motor van SatCon. Deze weegt 138 kilogram met het gewicht van de controller er bij ingerekend. Deze werd geproduceerd voor bussen van 15 ton zwaar. Dus toen ze hem eerst installeerden in de 2 ton wegende wagen in Milaan, liet het de auto toe om van 0 tot 100 kilometer per uur op te trekken in 9 seconden en een top snelheid te bereiken van 160 kilometer per uur bij 12.000 toeren per minuut. Het moet ook vermeldt worden dat elke oplading van 10 minuten een bereik geeft van 320 kilometer. Deze auto zal 350 kilo watt aan energie verbruiken om die 10 minuten oplaad tijd te halen. Maar het goede is dat de wagen ook gewone bronnen kan gebruiken en gedurende een nacht kan opladen. Gogoana legt uit : “De 350 kilowatt is genoeg kracht om 20 zekeringen te doen springen op 20 huishoudens tegelijk.”

Op dit moment is er enige infrastructuur aan het opkomen voor elektrische voertuigen in de Verenigde Staten van Amerika. Deze initiatieven worden ondernomen door enkele bedrijven die over de hele natie oplaadstations bouwen. Momenteel kan de Verenigde Staten van Amerika beroep doen op 40 oplaad stations. Het CT1000 oplaad station kan 1.4 kilowatt tegelijkertijd afgeven, dit komt neer op 120 volt bij 12 ampère, maar dit is nutteloos voor het snel opladen van de auto van het Massachusets Institute for Technology. Dus als deze auto ooit geproduceerd zal worden op een grote schaal dan zal het moeten kunnen beroep doen op de nodige infrastructuur. Nog een obstakel dat moet overkomen worden is de kost van de batterij rij. Op dit moment zou je daarvoor 80.000 dollar betalen. Het team van het Massachusets Institute for Technology hoopt dat men de kosten kan drukken door massaproductie, aangezien er op dit moment nog geen grote markt is voor deze batterijen.


Reacties